استاندار فارس بر ضرورت پرداخت سهم ۵ درصدی آموزش و پرورش از عوارض شهرداری‌ها تاکید کرد و گفت: تا کنون ۱۸شهرداری در فارس بدین‌منظور دستگاه کارت‌خوان نصب نکرده‌اند که موظف‌اند ظرف مدت یک هفته در این زمینه اقدام کنند.

عنایت‌الله رحیمی در صد‌و‌چهلمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس به ضرورت پرداخت سهم ۵ درصد آموزش و پرورش از عوارض شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۸ شهرداری در فارس از جمله مناطق ۱۱گانه شهر شیراز، بدین‌منظور دستگاه کارت‌خوان نصب نکرده‌اند که موظف‌اند ظرف مدت یک هفته در این زمینه اقدام کنند.

استاندار فارس افزود: در غیر این صورت مدیرکل دفتر امور شهری استانداری اخطار لازم را به شهرداری‌ها خواهد داد و پس از آن موضوع به سازمان تخلفات اداری ارجاع می‌شود.

او در ادامه به اهمیت اجرای طرح آجر‌به‌آجر و مشارکت مردمی در ساخت مدارس اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث ایجاد حس تعلق خاطر به آموزش و پرورش خواهد شد؛ اما فرهنگ‌سازی مطلوب در این زمینه صورت نگرفته است.

نماینده عالی دولت در استان فارس اظهار کرد: آموزش و پرورش و نوسازی مدارس باید با همکاری یکدیگر این طرح را تقویت کنند و به‌ویژه آموزش و پرورش باید طرح را متعلق به خود بداند.

رحیمی با بیان اینکه آجر‌به‌آجر رقیب نیکوکاران و تضعیف‌کننده عملکرد آنان نیست، بیان داشت: کمک‌های خیران در زمینه مدرسه‌سازی بسیار ویژه است و طرح آجر‌به‌آجر با نیت فراگیری فرهنگی و ایجاد احساس تعلق خاطر به اماکن عمومی صورت می‌گیرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت اجرای عملیاتی سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: اقدامات لازم برای تبدیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به برش‌های خرد‌تر صورت پذیرفته است؛ اما هم‌اکنون زمان آن رسیده است که عملیاتی شود.

استاندار فارس در این زمینه بر ضرورت توسعه مدارس امین در فارس تاکید کرد و گفت: این موضوع با توجه به تاثیری که بر مصون‌سازی در نواحی آسیب‌پذیر می‌گذارد، باید با سرعتی بیشتر پیگیری شود.

مدارس امین، طرحی است که برپایه آن روحانیون حدود ۳۰ ساعت در هفته، در مدارس فعالیت فرهنگی و تربیتی دارند و برای این هدف روحانیون باید متناسب با نیاز‌های پایه‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم آموزش ببینند و گزینش شوند.

روحانیون پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و تخصصی و اخذ مدرک، در مدارس متقاضی اجرای طرح امین حضور پیدا می‌کنند و در این مدارس برنامه‌ای براساس توافق آموزش و پرورش تعریف و حیطه کاری روحانیون مشخص می‌شود تا موازی کاری و تداخلی با سایر برنامه‌های مدرسه ایجاد نشود.

رحیمی همچنین به موضوع تامین زمین برای مسکن ملی فرهنگیان اشاره کرد و ابراز داشت: شرکت عمران شهر صدرا و راه و شهرسازی فارس و لارستان مکلف‌اند که زمین مورد نیاز آموزش و پرورش را مهیا کنند و هم‌اکنون جز در شیراز در بیشتر شهر‌های استان فارس مشکل تامین زمین وجود ندارد و پاسخگوی نیاز‌ها هستیم.

استاندار فارس در بخش دیگری از این جلسه موضوع پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان را از مسائل بسیار اساسی برشمرد که باید در تمام طول سال پیگیری شود.

او با بیان اینکه هم‌اکنون بسیاری از والدین از تعطیلی مدارس به دلیل حضور مداوم فرزندان در خانه نگران‌اند، ابراز کرد: از همین رو، لازم است حتی برای اوقات خارج از اوقات مدارس نیز برنامه لازم اندیشیده شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس در این زمینه بهره‌گیری از امکانات مشترک دستگاه‌های مختلف را امری مهم برشمرد و گفت: مدیریت اوقات فراغت باید فرهنگ‌سازی بیشتر در آموزش و پرورش پیگیری شود و دوران فعالیت‌های سنتی و تامین زیرساخت‌های فیزیکی گذشته است.

رحیمی پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش از باغ‌های شهرداری، امکانات مشترک هلال احمر، سازمان‌های بسیج و سپاه، شرکت نفت، باشگاه‌های دولتی و خصوصی سازمان ورزش و جوانان و دانشگاه‌ها برای تامین کمبود‌ها بهره گیرد و با تعمیر و بهسازی اردوگاه‌های موجود زمینه علاقه‌مندی دانش‌آموزان به حضور در این مجموعه‌ها را تقویت کند.

او در همین زمینه تامین زمین برای ساخت اردوگاه را در شهر صدرا مصوب کرد؛ اما درصورتی که آموزش و پرورش طی یک سال از این زمین بهره‌برداری نکرد، زمین یادشده دوباره به دولت باز می‌گردد، در همین رابطه اختصاص زمین در سرچهان مشروط به اینکه هیچ تخریبی در پوشش گیاهی صورت نگیرد و تاییدیه منابع طبیعی نیز وجود داشته باشد، مورد تایید استاندار فارس قرار گرفت.

استاندار فارس درباره پیگیری موضوع تبدیل به احسن کردن املاک آموزش و پرورش بر اساس بند «د» تبصره ۱۲ قانون بودجه، بیان کرد: در این زمینه نباید فرهنگ‌سازی را فراموش کرد و دستگاه‌های متولی باید کاملا درباره ضرورت فروش املاک بلااستفاده توجیه شود تا فرهنگیان احساس نکنند که اراضی آموزش و پرورش بیهوده به فروش می‌رود.

او افزود: برخی فرهنگیان چنین تصوری دارند؛ اما باید روشن شود که سرمایه راکد ارزشی ندارد و این اقدام براساس مصوبه مجلس و برای برای تکمیل سایر پروژه‌های در دست اجرا انجام می‌شود و چنانچه امروز صورت نگیرد در آینده قطعا انجام خواهد شد.

استاندار فارس در ادامه این جلسه درباره مشکلات پیش روی شناسایی افراد بازمانده از تحصیل، گفت: دستگاه‌های اجرایی مسئول باید طبق وظایف ابلاغ‌شده عمل کنند و ضروری است که عملکرد آن‌ها رصد و پیگیری شود؛ همچنین درباره تامین بودجه برای شناسایی افراد بازمانده از تحصیل مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این امر اختصاص می‌یابد.

رحیمی همچنین عنوان کرد: فارس برای سومین سال پیاپی در امر سواد آموزی رتبه برتر کشور را کسب کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم از شناسایی ۲ هزار و ۳۶۵ دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان فارس خبر داد.

فرهاد اسماعیلی هم با اشاره به آمار ۷ هزار و ۳۰۰ نفری دانش آموزان بازمانده از تحصیل در فارس گفت: در سال تحصیلی امسال تعهد ما شناسایی ۱۰ درصد از این دانش آموزان بود.

او افزود: با تلاش همکاران ما در آموزش و پرورش و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی موفق به شناسایی ۳۵ درصد از بازماندگان از تحصیل یعنی بیش از سه برابر تعهد خود شدیم و از این تعداد ۵۲۶ دانش آموز معادل هشت درصد آن‌ها نیز جذب شدند.

انتهای پیام/