روزنامه لبنانی «الأخبار» با انتشار مطلبی در خصوص ترور شهید «محسن فخری زاده»، نوشت: اسرائیل و در پشت آن آمریکا در «یک ربع مانده به آخر» دست به یک ماجراجویی زدند.

روزنامه «الأخبار» لبنان با انتشار مطلبی به نقش رژیم صهیونیستی در جنایت ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و در این مطلب نوشت: تل آویو و در پشت آن واشنگتن در «یک ربع مانده به آخر» دست به یک ماجراجویی زدند. به نظر می‌رسد که اسرائیل و ایالات متحده آمریکا با زمان مسابقه گذاشته‌اند تا در طول مدت زمان کمتر از ۲ ماه باقی مانده تا روی کار آمدن «جو بایدن» شرایطی را رقم بزنند که عبور از آن بسیار سخت باشد. در ابتداء این قاسم سلیمانی مسئول پرونده‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که ترور شد و پس از آن نیز عملیات خرابکارانه تأسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاد.

اکنون نیز نوبت به پرونده موشکی ایران رسید و «محسن فخری زاده» که از او به عنوان یکی از مهمترین نخبگان و دانشمندان صنعت موشکی یاد می‌شد، ترور شد. ایران تهدید کرده است که به شدت و قاطعانه چنین اقدامی را پاسخ می‌دهد. مقامات ایرانی با اظهارنظرهای متعدد به صورت کاملاً شفاف و واضح انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفته و آن را مسئول این جنایت معرفی کردند.

به عنوان نمونه، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و «حسین دهقان» مشاور رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع دفاعی اعلام کردند که اسرائیل را مسئول این جنایت تلقی می‌کنند. ظریف در پست توئیتری که در این خصوص منتشر کرد، یادآور شد: نشانه‌های واضحی وجود دارد که اسرائیل در ترور شهید فخری زاده نقش آفرینی کرده و در این اقدام جنایتکارانه دست داشته است.

افزون بر این، «محمد باقری» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران در سخنانی تأکید کرد که انتقام سختی در انتظار گروه‌های تروریستی و نیز اربابان آنهاست؛ کسانی که جنایت ترور شهید فخری زاده را رقم زدند. وی همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای تحت تعقیب قرار دادن عاملان ترور شهید فخری زاده دریغ نخواهد کرد. این درحالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز تأکید کرد که انتقام ایران هم شامل طراحان و هم شامل مجریان طرح ترور می‌شود.

این نشان می‌دهد که ایران در همان لحظات اولیه اسرائیل را به عنوان عامل اصلی جنایت معرفی کرده است. علت این مسأله به تلاش‌های سال‌های اخیر اسرائیل برای متوقف ساختن پیشرفت برنامه موشکی ایران باز می‌گردد. افزون بر این، اسرائیل در طول سال‌های گذشته تلاش زیادی برای متوقف کردن نفوذ منطقه‌ای ایران انجام داد. در واقع باید گفت که اسرائیل اولین حامی سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران به شمار می‌رود؛ سیاستی که ترامپ حتی در مراحل پایانی دولتش هم حاضر به دست کشیدن از آن نیست.

هدف اصلی و اساسی از اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران وادار کردن این کشور به نشستن بر سَر میز مذاکرات است تا بدین ترتیب، آمریکا و اسرائیل بتوانند ۳ هدف را محقق سازند؛ اول اینکه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف سازند؛ دوم اینکه از پیشرفت برنامه موشکی آن جلوگیری کنند و سوم اینکه با نفوذ منطقه‌ای تهران مقابله کنند.

با تمامی این‌ها، تاکنون هیچیک از اهداف سه گانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران محقق نشده است و فشار حداکثری نتیجه نداده است. علیرغم فشارهای اقتصادی اعمالی علیه ایران به دلیل تحریم‌های پی در پی، با این حال تهران هنوز هم حاضر به پذیرش مطالبات ایالات متحده آمریکا نشده است. همین شکست در عرصه تحقق اهداف سیاست حداکثری موجب شد تا ترامپ به عملیات‌های نظامی و امنیتی برای تحقق خواسته‌های خود مبادرت ورزد.

ترامپ در وهله اول اقدام به ترور قاسم سلیمانی کرد؛ کسی که مسئول اول پیگیری‌های پرونده‌های منطقه‌ای در جمهوری اسلامی ایران بود. پس از آن بود که عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاد. علیرغم اینکه در آن زمان هیچکس مسئولیت آن انفجار را برعهده نگرفت اما اظهارات اخیر مقامات ایرانی نشان داد حادثه‌ای که رخ داده بود ناشی از یک اقدام خرابکارانه بوده است.

اخیراً نیز در حالی که شمارش معکوس برای پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شده است و همه نشانه‌ها دالّ بر این است که جو بایدن رئیس جمهور آتی ایالات متحده آمریکاست، به نظر می‌رسد که اسرائیل تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است تا در وقت‌های اضافه ریاست جمهوری ترامپ و تا پیش از روی کار آمدن بایدن، گام‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران بردارد. از همین روی، اسرائیل دانشمند ایرانی یعنی محسن فخری زاده را انتخاب کرد. نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ مدعی بود که این دانشمند روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کند.