رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش ضرغامی به رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس / پاسخ ذوالنوری به شائبه‌ها درباره یک ملاقات در سفارت انگلیس / و… رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

ترفند جدید احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه جمهوری اسلامی در خبرهای ویژه خود به تحرکات اخیر محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم پرداخت.در این مطلب آمده است: محمود احمدی‌نژاد هم موج جدید تبلیغات انتخاباتی خود برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ را شروع کرده است. در این مرحله، به جای آنکه او به نقاط مختلف سفر کند، از هر استان چند نفر را به تهران می‌آورند و کنار خانه او نمایش درخواست مردمی برای ورود به انتخابات می‌دهند و از این صحنه‌ها فیلمبرداری می‌کنند. این تحرکات بعد از انتشار خبر دیدار محرمانه احمدی‌نژاد با یکی از افراد موثر، شتاب بیشتری گرفته است.

نماینده سابق: برای شکایت از احمدی نژاد زنبیل گذاشته ایم

نماینده پیشین مجلس با اشاره به شکایت از احمدی نژاد گفت: در حال حاضر شش شکایت از رئیس جمهوری که پایداری ها زمانی حامی او بودند، به قوه قضائیه رفته و به هیچ یک هنوز رسیدگی نشده است؛ بنابراین، اگر قرار به رسیدگی باشد باز ما از مجلس هشتم زنبیل گذاشتیم.محمدرضا خباز، نماینده پیشین مجلس، در خصوص طرح شکایت علیه رئیس جمهور گفت: مجلس یازدهم قبل از تشکیل شمشیر را از رو بسته بود یعنی هنوز به مجلس نیامده و اصلا معلوم نبود که رای بیاورند برای اینکه بغض و کینه خود را نسبت به رئیس جمهور ابراز کنند در مصاحبه های خود افراد تندرو به ویژه جبهه پایداری رسما اعلام می کردند، ما وقتی به مجلس برویم، آقای رئیس جمهور را استیضاح خواهیم کرد.او گفت: یعنی یک تنش قبل از انتخابات به وجود آوردند و متاسفانه این تنش ها هم بیشتر از شهرهایی مثل مشهد و قم به وسیله برخی از نمایندگان شکل گرفت و تا توانستند دست به این کارها زدند تا جایی که رهبر انقلاب در سخنرانی خود خطاب به مجلس بیان داشتند که این دولت تا روز آخر وظیفه خود را انجام خواهد داد. شما مواظب باشید که دولت بهتر کارش را انجام بدهد. یعنی نظارت واقعی کنید. رهبری فرمودند، دولت ها در سال آخر عموما ممکن است، رخوت و سستی به آنها دست بدهد، یعنی شما نمایندگان مشوق و کمک کار دولت باشید تا دولت بتواند تا روز آخر یعنی تا مرداد سال ۱۴۰۰ کارش را دقیق انجام دهد.

روحانی مرکز حفظ و نشر آثار راه انداخته است؟

فارس مدعی شد، خبر منتشرشده مبنی بر راه‌اندازی مرکز حفظ و نشر آثار حسن روحانی نشان می‌دهد که عنوان و کارکرد این مرکز چیز دیگری است.این رسانه مدعی شد، شنیده شده است که حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور اخیرا مرکزی به عنوان مرکز حفظ و نشر آثار خودش را راه‌اندازی کرده است و عنوان آن را شورای تدوین، گردآوری و تنظیم آثار آیت الله حسن روحانی گذاشته‌‌ است. دبیری این شورا به محمد قوچانی سپرده شده است. اولین پروژه‌ای که قوچانی در این شورا در دست اجرا دارد، تدوین کتابی با عنوان (احیای امید)‌ است که قرار است بر اساس مصاحبه با چهره‌های سیاسی مطرح در باب روحانی و خدمات او تدوین شود؛ اما یکی از نزدیکان رئیس جمور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این مورد گفت که این خبر دقیق نیست. وی تاکید کرد: چیزی به عنوان شورای تدوین گردآوری و مستندسازی آثار رئیس جمهور است و ربطی به یک رئیس جمهور ندارد. قوچانی از سال ۹۶ دبیر این شوراست در مورد یک شخص نیست در مورد نهاد ریاست جمهوری کار می‌کند. این کتاب در مورد دولت های یازدهم و دوازدهم است.

دولت چقدر برای اصلاح لایحه بودجه فرصت دارد؟

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دولت نهایتاً دو هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را اصلاح کند.روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه در مجلس گفت: دولت تا سقف دو هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را اصلاح کند. وی افزود: پس از اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت این لایحه برای بررسی به کمیسیون تلفیق خواهد رفت و پس از فرصت دو هفته ای یک کمیسیون تلفیق برای این منظور لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مخالفت کردند

تابش: ۴۵ روز وقت مجلس گرفته شد، آخرش لایحه بودجه را رد کردند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با عجیب دانستن رد کردن گزارش کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: این اقدام مجلس شورای اسلامی خودزنی بود. محمدرضا تابش درباره‌ی رد کردن کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: همیشه این مساله محل چالش بوده که پس از بررسی کمیسیون تلفیق، گزارش این کمیسیون باید ملاک باشد یا لایحه دولت؟ که در مجالس قبلی جا افتاده بود که باید گزارش تلفیق ملاک باشد، اما اقدام امروز مجلس شورای اسلامی تعجب آمیز است، زیرا حتی گزارش کمیسیون تلفیق هم ملاک قرار نگرفت به خصوص این‌که یک شخصیت اقتصادی مستقل یعنی آقای نادران در راس این کمیسیون بود. وی ادامه داد: ۴۵ روز وقت مجلس شورای اسلامی گرفته شد و نمایندگان هر تغییری می‌خواستند در بودجه اعمال کرده بودند و اصلاحات در کمیسیون تلفیق انجام شد و رهبری هم در زمینه‌ی بودجه رهنمود‌هایی داشتند، اما کار عجیبی در لایحه بودجه انجام گرفت و من معتقدم رد کردن گزارش کمیسیون تلفیق، خودزنی مجلس شورای اسلامی بود؛ این یک اتفاق عجیب و تاسف‌آور است.

ژاپن برای کمک به حل مساله برجام اعلام آمادگی کرد

دولت توکیو می گوید آماده است تا در چارچوب اتحاد با آمریکا و دوستی دیرینه با ایران، نقشی پررنگ تر در حل مسائل مربوط به برجام ایفا کند.به گزارش پایگاه خبری اِنی، «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن، امروز سه شنبه از آمادگی این کشور برای ایفای تلاش های دیپلماتیک فعالانه در راستای حل مساله هسته ای ایران خبر داد.وی در این باره افزود: ایفای این نقش با اتکا به روابط تعریف شده در چارچوب اتحاد با آمریکا و در عین حال، بر اساس روابط دوستانه ای است که به طور سنتی با ایران داریم.موتگی در ادامه افزود: در حال حاضر، ژاپن لازم می بیند که تحول رابطه آمریکا-ایران را در دوره ریاست جمهوری بایدن زیر نظر داشته باشد، حال آنکه به اجرای توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام امیدواریم.اظهارات این مقام ژاپنی در حالی مطرح می شود که این آمریکا بود که با خروج یک جانبه از توافق هسته ای راه دیپلماسی را سد کرد و در حال حاضر نیز، قدم اول برای بازگشت به اجرای کامل برجام باید از سوی دولت جدید واشنگتن برداشته شود.

پاسخ ذوالنوری به شائبه‌ها درباره یک ملاقات در سفارت انگلیس

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برخی رسانه‌ها دیدارم با سفیر آلمان را تحریف کردند، گفت: اینکه گفتند این دیدار در سفارت انگلیس انجام‌شده ‌غیرواقعی است.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در دیدار جمعی از مدیران رسانه و فعالان فرهنگی با اشاره به تحریفات درباره دیدار با سفیر آلمان تصریح کرد: سفیر آلمان پیگیر بود که به ملاقات من بیاید و پس از چند هفته این دیدار انجام شد و حرف‌های خود را بیان کردم، ولی متأسفانه برخی از اشخاص و کانال‌های خبری دروغ‌هایی درباره این دیدار گفتند و اینکه دیدار در سفارت انگلیس انجام‌شده که این سخنان غیرواقعی واقعاً جای تأسف است.او ادامه داد: گفته شد که ذوالنور صاحب شرکت است. شخصی که این خبر را منتشر کرد چرا کارکردهای شرکت و فعال بودن آن اشاره نکرده چون شرکت صورت‌های مالی دارد ولی هیچ موردی ذکر نشد ولی متأسفانه تخریب صورت می‌گیرد و برخی از رسانه‌ها بازنشر کرده و این موضوع منصفانه نیست.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه مرا دوره کرده و در یک‌جهت بیندازند این‌گونه نیست بلکه تکلیف محور عمل می‌کنم، ممکن است حرف حقی بزنم که اصلاح‌طلبان از آن خوششان بیاید و ممکن است علیه جریان اصولگرا باشد ولی حرف حق باشد، من هیچ‌گاه در چارچوب‌های خشک جریانی مطلقاً خود را اسیر نمی‌کنم و اینکه به تکلیف برسم و کاری را انجام می‌دهم.

روایت محسن هاشمی از نقش حسن حبیبی در انتخابات ۷۶

رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی با اطمینان از تخصص، پاکدستی و سلامت شخصیت دکتر حبیبی، امور زیادی را به ایشان به عنوان معاون اول خود تفویض کرده بود و در سال ۱۳۷۵ و در آستانه هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیام‌های زیادی از طرف برخی نهاد‌های قدرت به دکتر حبیبی جهت کاندیداتوری در انتخابات ارسال می‌شد که ایشان با مشورت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای پیشگیری از تفرقه و تقسیم رای بین دو جریان فعال در انتخابات، تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفت و این تصمیم تاثیر قابل توجهی در رقم خوردن حماسه دوم خرداد داشت و آقای خاتمی نیز در دولت نخست خود، با همین دیدگاه ایشان را به سمت معاون اول رییس جمهور منصوب کرد. هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: دکتر حبیبی چهره‌ای ارزنده در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و گرچه در سال‌های پایانی عمر و پس از درگذشت ایشان خدمات برجسته اش کمتر توسط رسانه‌ها و دستگاه‌های مسئول مورد توجه و تبلیغ قرار گرفت، اما نامی ماندگار در تاریخ ایران برجا گذاشته است.

واکنش ضرغامی به رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس

عزت الله ضرغامی در واکنش به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «‌گفته بودم که لایحه بودجه، نه درآمدهایش قابل وصول است و نه هزینه‌هایش قابل دفاع!امروز مجلس به کلیات این لایحه، حتی پس از تغییرات مهم از جمله “شفاف‌سازی” رای منفی داد.این لایحه، خیلی قابل اصلاح نیست!»

خدمه کشتی کره‌ای اجازه خروج از ایران را دریافت کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی از اقدام انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمه کشتی کره جنوبی خبر داد.سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص اظهارداشت: به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه محترم قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.خطیب زاده افزود: بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان در چارچوب قوانین ادامه دارد.سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از گفت‌وگوی تلفنی دکتر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با چوی، قائم مقام وزارت خارجه کره خبر داد که طی آن موضوع آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران در این کشور مورد تاکید قرار گرفت و طرفین در خصوص سازوکارهای موثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند و طرف کره‌ای بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تاکید کرد.

روحانی: زنان در هر انتخاباتی وارد صحنه بشوند می‌توانند فرد مورد نظرشان را پیروز کنند

روحانی با اشاره به حضور زنان در پیروزی انقلاب گفت: در دوران انقلاب نقش زن‌ها بسیار مهم بود. در همه تظاهرات پرشکوهی که در تهران و شهرهای مختلف برگزار می‌شد، ما شاهد بودیم که زنان دوشادوش مردان حضور دارند و فعالیت می‌کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از انقلاب خدمات زیادی به زنان انجام شد،‌ اظهار داشت: زنان واقعاً در صحنه سیاست و جامعه حضور فعالی داشته‌اند. زن‌ها در هر انتخاباتی اگر تصمیم بگیرند وارد صحنه بشوند، می‌توانند آن فردی که مدنظر آن‌هاست را پیروز انتخابات کنند، چون پنجاه درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و هم در رأی دادن و تبلیغ کردن برای کاندیداها حضور فعال و مؤثری دارند.

نمایندگان نمی‌دانستند به لایحه بودجه رای می‌دهند یا گزارش تلفیق

محمد خدابخشی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی، دولت دو هفته وقت دارد لایحه بودجه را بار دیگر با اصلاحات به مجلس بیاورد یا لایحه سه دوازدهم ارائه کند. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این که خودش موافق کلیات بودجه بود، گفت: برخی از نمایندگان نمی‌دانستند که به لایحه بودجه رای می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این روی، برخی از نمایندگان اشتباهی رای دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مخالفت کردند.

کمیسیون اصل ٩٠: ۷۲ درصد مردم تمایل دارند واکسن ایرانی کرونا را تزریق کنند

کمیسیون اصل نود مجلس در گزارشی با بیان اینکه مردم به تولیدات شرکت‌های بزرگ داروسازی از جمله فایزر بی‌اعتماد هستند، بر ضرورت تلاش حداکثری دولت برای تأمین واکسن از منابع مطمئن با اولویت منابع داخلی تاکید کرد و گفت: سیاسی کاری جریانات می‌تواند پروژه تولید واکسن داخلی که ظرفیت افزایش انسجام اجتماعی و خودباوری ملی را دارد، به گسلی سیاسی-اجتماعی تبدیل کرده و فرصتی را به تهدید تبدیل کند. در بخشی از این گزارش آمده: در آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط «مرکز افکارسنجی ایرانیان» با موضوع میزان اعتماد ایرانیان به واکسن کرونا، نشان داده شد که چهل درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، هیچ اعتمادی به واکسن خارجی ندارند و ۷۲ درصد اعلام کرده بودند واکسن ایرانی را تزریق خواهند کرد. همچنین ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، اظهار داشتند در صورت تایید وزارت بهداشت، واکسن خارجی را تزریق خواهند کرد. این پژوهش بر روی یک نمونه آماری با مشارکت هزار و ۶۷ نفر انجام شده است.

رستم قاسمی: به کاندیداتوری در ۱۴۰۰ فکر می‌کنم

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم درپاسخ به سؤالی درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت مردم، هنوز زود است که فضای کشور را انتخاباتی کنیم و بنده با اینکه سمت دولتی ندارم، امّا این روزها بخشی از وقت خود را برای حل مشکلات اقتصادی کشور گذاشته‌ام. قاسمی همچنین گفت: من می‌گویم اگر کسی عرضه نشستن روی این صندلی را ندارد از ابتدا نباید بپذیرد. اگر کسی عرضه شمشیر کشیدن ندارد نباید وارد شود. چه کسی مانع شده تا دولت کار کند؟ آیا دلسوزان نظام مانع هستند؟ آیا اصلاً چنین چیزی وجود دارد؟ اگر کسی مانع کار کردن دولت است، یا همان سال نخست شمشیر را بکش یا همان موقع بگو «نمی‌گذارند کار کنم، خداحافظ»، نباید وقت مردم را گرفت و بعد از هفت سال گفت که نمی‌گذارند کار کنم. مردم همه این‌ها را تجربه کرده‌اند.

ربیعی: ماجرای هواپیمای ترکیش ایر هیچ شباهتی به هواپیمای اوکراینی ندارد

سخنگوی دولت درباره رخدادهای عدم فرود هواپیمای ترکیش ایرلاین در فرودگاه امام و به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و حواشی ایجاد شده پیرامون آن گفت: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. این مساله توسط وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت مطرح شد.