رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند عارف: نیازمند بازآفرینی جریان اصلاحات هستیم / حاکمان نظامی در میانمار فیسبوک را مسدود کردند / قالیباف هفته آینده به روسیه می‌رود و… رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

جمهوری اسلامی: اکثر روحانیونی که به مقام رسیدند، اسیر زرق و برق دنیا شدند
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: خروج از روحانیت و گرایش به تجملات و زرق و برق دنیا، از نظر امام خمینی مهم‌ترین عوامل انحراف از مسیر معنویت و منفی شدن نگاه مردم به روحانیت است. نکته بسیار ظریفی که در این سخن هشداردهنده امام وجود دارد، این است که ایشان این گرایش‌ها را دون شأن روحانیت و با اعتبار نظام در تضاد می‌دانند. رمز این نکته دقیق و ظریف این است که توجه به مادیات و امور دنیایی، انسان را از معنویت دور می‌کند و کسانی که اسیر مادیات شوند و به معنویت پشت نمایند، طبعاً بر نفس خود تسلطی نخواهند داشت و نفس بر آنها مسلط خواهد شد و آنها را به مسیر انحرافی خواهد کشاند. این واقعیت را بپذیریم که غیر از افراد معدودی از یاران نزدیک امام و کسانی که توفیق تهذیب نفس را داشتند و دارند، بقیه روحانیونی که در نظام جمهوری اسلامی به مناصبی رسیدند، به توصیه‌های امام در زمینه اسیر زرق و برق دنیا نشدن عمل نکردند. همین بی‌توجهی آنها را به دام نفس اماره انداخت و کارنامه‌شان را از بیماری‌هایی همچون قدرت‌طلبی، شهرت‌طلبی، انحصارطلبی، ستایش‌طلبی، بداخلاقی و خودبزرگ‌بینی مالامال کرد. اینها بیماری‌های بزرگی هستند که انسان‌ها را به زمین می‌زنند و تمام راه‌های خداخواهی و مردم‌دوستی را به رویشان می‌بندند.

زاکانی: مجلس اصلاح کشور را با شفافیت از خود آغاز کند
علیرضا زاکانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اصلاح کشور درسایه مواجهه درست با تعارض منافع و شفافیت است که نتیجه‌ای جز کارآمدی ندارد. مجلس علاوه بر قانون گذاری و نظارت، مسئولیت مهمی در ارتقای آگاهی‌ها و رشد افکار عمومی دارد؛ لذا جلسات مجلس مستقیم از رسانه ملی پخش می شود. مجلس عزیز اصلاح کشور را با شفافیت از خویش آغاز نماید.»

فرمانده کل سپاه‌: دشمنان را در میدان جنگ سرگردان کرده‌ایم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در اردبیل با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در کشور در ۴۲ سال گذشته اظهار داشت: دشمنان تحمل پیشرفت ملت ایران را ندارند و سربلندی مردم کشورمان را نمی‌پسندند و از برافروختن شعله‌های نور امید نگرانند، چون می‌خواهند مردم را ناامید کنند. وی اظهار کرد: هم اکنون ما با هم در یک سنگریم، ما در جبهه‌ها، دشمنان را سرگردان کرده‌ایم، دشمنان همیشه در حال فرار و عقب‌نشینی هستند، ما با تلاشمان پشت دشمن را به خاک مالید‌ه‌ایم و با عنایت خداوند، شهدای والامقام کشورمان و زنان صبور و فداکار به روز‌های خوش رسیده‌ایم.

انتقاد تند یک نماینده مجلس از طرح شفافیت آرا: ظرف تو خالی بود
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی  و سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس با اشاره به دلیل عدم رای آوری طرح شفافیت آرا در جلسه روز گذشته قوه مقننه، گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان یک ظرف تو خالی بود که اسم آن را شفافیت گذاشته بودند و در واقع هیچ چیزی در طرح وجود نداشت.

استاندار تهران: شرایط برای زیست شبانه فراهم نیست
محسنی بندپی گفت: شرایط برای زیست شبانه فراهم نیست و قبلا هم این بحث مطرح بوده است و آن زمان نیز ما علت آن را که چرا این کار قابلیت اجرایی ندارد، بیان کردیم. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به وجود بیماری کرونا ما اعلام کرده ایم که از ساعت ۹ شب تا ۳ صبح تردد نباشد تا کاهش ویروس کرونا را شاهد باشیم. وی ادامه داد: در وضعیت عادی هم شرایط برای زیست شبانه فراهم نیست و قبلا هم این بحث مطرح بوده است و آن زمان نیز ما علت آن را که چرا این کار قابلیت و جنبه اجرایی ندارد، بیان کردیم.

انتقاد قالیباف از مدیریت کلان در کشور
محمدباقر قالیباف؛ امروز هم در اندیشه کج اندیشی داریم و هم در مدیریت سوء مدیریت. اگر سوء مدیریت در کشور نبود چرا کشور وقتی که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشت با زمانی که ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشت در حوزه اقتصادی هیچ تفاوتی، نمی بینیم. این جز سوء مدیریت چیزی نیست. در حقیقت امروز دو قطبی کارآمدی و ناکارآمدی را شاهد هستیم.

زالی: کرونای انگلیسی باعث فوت انصاریان و میناوند نبود
رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: هیچ شواهد مستندی مبنی بر اینکه دو فوتبالیست کشورمان بر اثر کرونای انگلیسی و ویروس جهش یافته جان خود را از دست دادند وجود ندارد. برای اثبات ویروس‌های جهش یافته باید کل ویروس را جدا و از طریق مکانیزم علمی تحت عنوان توالی یابی انجام می‌شود و مرجع این کار هم محدود است و تا جایی که اطلاع دارم ویروسی که این دو عزیز به آن مبتلا شدند، در بین ویروس‌های جهش یافته قطعی نیست.

احمدی نژاد: تأثیر اعتقادات من در جامعه خیلی زیاد است
محمود احمدی‌نژاد که این روزها خبرهای متعددی از او در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر می‌شود در یک گفت‌وگویی گفت: من اعتقاداتم را می‌گویم، ولی تأثیر اعتقادات من در جامعه خیلی زیاد است. احمدی‌نژاد همچنین به اعتصاب غذای بقایی هم واکنش نشان داد.

بخشی از گفت‌وگوی او را در ادامه می‌خوانید؛
این عکس‌ها (بدن نحیف آقای بقایی بعد از اعتصاب غذا در زندان) آزاردهنده است. حتی از بعد انسانی هم بخواهیم نگاه کنیم، خیلی دردناک است. نظر شما درباره این عکس چیست؟
خودش به اندازه کافی گویا است.
 برای چه دارند مبارزه می‌کنند؟ با چه هدفی؟ می‌خواهم بدانم پشت آن یک آرمان است یا رفیق بازی است؟
رفیق بازی یعنی چه؟ ایشان با ظلمی که به او شده مخالف است.
 صد درصد بی گناه هستند؟ یعنی هیچ تخلفی نکرده‌اند؟
صد درصد بی‌گناه هستند. صد و پنجاه درصد. حتی تخلف هم نکرده است چه برسد به جرم. چون مجازات برای جرم است، ایشان تخلف هم نکرده است.

محکومیت دیپلمات ایرانی از سوی دادگاه بلژیک
باشگاه خبرنگاران: دادگاهی در بلژیک، دیپلمات کشورمان را به عنوان مغز متفکر نقشه خنثی شده بمب گذاری در گردهمایی گروهک منافقین متهم کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، دادگاهی در بلژیک امروز، پنجشنبه اسد الله اسدی، دیپلمات کشورمان را به ادعای آنکه مغز متفکر بمب گذاری خنثی شده در گردهمایی گروهک منافقین در نزدیکی پاریس در سال ۲۰۱۸ بوده، به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

روحانی دولت خودش را با محمد مصدق مقایسه کرد
حسن روحانی: یک بار مرحوم دکتر مصدق به این دادگاه رفت و در تاریخ ما ماندگار شد. در این دولت چندین نوبت ما به دادگاه بین المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز در همه مراحل پیروز بودیم. البته دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است ولی در این مرحله آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند به دادگاه ثابت کنند که شما نمی توانید به این مسئله رسیدگی کنید اما این رای درباره صلاحیت دادگاه صادر شد و این یک موفقیت حقوقی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بوده است. رییس دولت دوازدهم گفت: تحصیل کردگان این سرزمین در حقوق و دیپلماسی در همه‌جا موفقیت و پیروزی های شگرف و بزرگی را به دست آوردند و من این موفقیت بزرگ را به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم.

انتخاب با حاکمیت است که انتخابات ۱۴۰۰ کم‌رأی یا پررأی باشد
محمدعلی ابطحی: اگر در جامعه معنای واقعی انتخابات شکل بگیرد و افراد مختلف نماینده برای انتخاب کردن داشته باشند، طبیعتاً انتخابات با مشارکت بالا برگزار خواهد شد. اما اگر گروه‌های مختلف مردم که به خصوص با تغییر نسل خواست جامعه هم تغییر کرده است کاندیدای مورد نظر خود را در انتخابات نبینند، عملاً از حضور فعال منصرف می‌شوند. حتی اگر جبهه اصلاحات هم تصمیم به حضور جدی بگیرد، باید ظرفیت لازم در بین مردم باشد. جامعه‌ای که در انتخابات مجلس با یک حرکت مدنی تصمیم به تحریم گرفت و حضورش را به ‌گونه‌ای هدف‌دار کم کرد، طبیعی است زمانی تصمیم به رأی دادن می‌گیرد که حضورش معنای واقعی پیدا کند. اما اگر جریان اصلاحات یا مهم‌تر از‌‌ آن مردم رأی‌شان را اثرگذار نبینند، انتخابات با مشارکتی حداقلی برگزار می‌شود. پس می‌توان گفت، انتخاب با حاکمیت است که انتخابات ۱۴۰۰ کم‌رأی یا پررأی باشد.

قالیباف هفته آینده به روسیه می‌رود
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از سفر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو در اوایل هفته آینده خبر داد. کاظم جلالی اعلام کرد، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در راس هیاتی بلندپایه بنا به دعوت ویچیسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه، از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ به مسکو سفر می کند. وی گفت: سفر قالیباف به مسکو که اولین سفر رسمی ایشان بعنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از یک کشور خارجی است بیانگر  اهمیتی است که رئیس مجلس شورای اسلامی برای روابط با کشور همسایه و دوست، فدراسیون روسیه، قائل است.

حاکمان نظامی در میانمار فیسبوک را مسدود کردند
حاکمان نظامی میانمار (برمه) چند روز پس از سرنگونی دولت دموکراتیک این کشور، دسترسی به فیسبوک را مسدود کرده‌اند. به گزارش بی بی سی؛ مقامات دولت نظامی گفته‌اند که این پلاتفورم رسانه اجتماعی – که برای بسیاری در میانمار تنها مجرای دسترسی به اینترنت است – به خاطر “حفظ ثبات ملی” مسدود خواهد بود. فیسبوک به مجرایی برای تبادل نظر و اطلاعات در مخالفت با کودتای روز دوشنبه تبدیل شده است. همزمان در ادامه نافرمانی مدنی، گروهی از نمایندگان مجلس از ترک محل بازداشت موقت خود در پایتخت امتناع می ورزند و در یانگون مردم در اعتراض به کودتا به کوبیدن به قابلمه ادامه می دهند.

عارف: نیازمند بازآفرینی جریان اصلاحات هستیم
محمدرضا عارف بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در همایش مردم و انتخابات ۱۴۰۰ که از سوی انجمن اسلامی معلمان برگزار شد با اشاره به نقش مردم در همه ادوار انقلاب گفت: از اواسط دهه ۸۰ ما با بی اعتنایی و حذف نخبگان مواجه بودیم. قطعا یک مجموعه کوچک گعده ای نمی تواند برای کشور تصمیم بگیرد. باید به نخبگان احترام بگذاریم و به آنها برچسب نزنیم. رئیس فراکسیون امید مجلس دهم با تأکید بر ضرورت بازآفرینی جریان اصلاح طلب گفت: باید در نقدها به دنبال اصلاح باشیم و راهبرد اصلی ما هم باید داشتن یک یا چند حزب فراگیر باشد. وی با تأکید بر تفاهم و همدلی جریانات مختلف و رقابت مبتنی بر اخلاق اسلامی گفت: نمونه موفق این همدلی در مقابله با کرونا بود که ما عملکرد موفقی در این زمینه علیرغم همه تحریم ها و مشکلات داشتیم و همراهی بخش سلامت با مردم را شاهد بودیم. می توانیم از این عملکرد برای تفاهم و همدلی در امور دیگر نیز الگو بگیریم. عارف در بخش دیگری از اظهارات خود در این همایش با اشاره به نقش موثر معلمان در جامعه یادآور شد: دغدغه معلم باید فقط تعلیم و تربیت و ارتقای علمی و فرهنگی باشد. سازوکارش هم این است که معلم دغدغه معیشت و اقتصاد نداشته باشد و برای انجام وظیفه اش آرامش داشته باشد. هر چه ما در این جهت هزینه کنیم سرمایه گذاری است. متأسفانه تا الان به دلایلی نه تنها این کار انجام نشده بلکه هر گاه عده ای می خواستند دغدغه هایشان را به گوش مسئولان برسانند با آنها برخورد شده است. ما باید در دهه پنجم انقلاب نگاه مان را به این موضوع عوض کنیم.

روسیه خبر داد: سیگنال مثبت آمریکا درباره برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، واشنگتن در حال ارسال نشانه‌هایی از آمادگی برای بازگشت به برجام است و مسکو حاضر است برای احیای برجام با شرکای این توافق وارد تعامل نزدیک شود. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، آمریکا نشانه‌هایی از تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را نشان می‌دهد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخاروا گفت: «واشنگتن در حال ارسال سیگنال‌های مشخصی درخصوص آمادگی برای بازگشت اصولی به توافق هسته‌ای با ایران است، اما تمام آنچه اکنون شاهد هستیم، تبادل ادعاهای یکسان از سوی آمریکا و ایران درباره طرفی است که باید گام اول را بردارد.»